Słabe samopoczucie od czasu do czasu zdarza się każdemu. Szczególnie jest to uciążliwe w sytuacji, gdy musimy wykonywać swoje obowiązki i skupić się na codziennej pracy. Dotyczy to również profesji Opiekunki Osób Starszych! Powody pogorszenia się humoru bywają różne. Choć wielokrotnie wydaje nam się, że pojawiają się one znikąd, to jednak w rzeczywistości, składa się na nie szereg czynników.

Co w takim razie robić, by dobre samopoczucie nas nie opuszczało? W jaki sposób mieć więcej energii pracując jako Opiekunka Osób Starszych?

1. AFIRMACJA TO NIE ŻADNA BAJKA!
Afirmacja polega na autosugestii, czyli przekonywaniu siebie co do własnego stanu, celów, przekonań czy nawet motywacji. Afirmujemy się codziennie, nieświadomie, często negatywnie, a sęk właśnie w tym, by robić to celowo, skutecznie i pozytywnie! Jak się afirmować? Wystarczy zapisać to czego pragniemy, albo jak się chcemy czuć – na kartce lub powtarzać sobie codziennie ranem – takie postępowanie zmienia nasze nastawienie i wprowadza pozytywne zmiany w naszym mózgu! Zacznij dzień od mówienia sobie, że “to będzie udany czas” – szybko zauważysz efekty! Pracujesz jako Opiekunka Osób Starszych? W takim razie możesz codziennie rano, przed śniadaniem i rozpoczęciem swojego dnia pracy, poświęcić od 3 do 5 minut na pozytywne myślenie i “nastrojenie się” na pozostałą część dnia.

2. POMAGAJ
Pomaganie pomaga! Tak dokładnie – człowiek jest istotą społeczną, która szuka potwierdzenia dla swojej przydatności, dlatego niesienie wsparcia innym powoduje, że nasza samoocena wzrasta, a samopoczucie znacznie się poprawia! Jeśli pracujesz jako Opiekunka Osób Starszych to tym bardziej masz świetną okazję ku temu, by pomagać i zyskiwać dzięki temu wszystkie korzyści płynące z niesienia pomocy drugiej osobie!

3. SPRAW SOBIE PRZYJEMNOŚĆ
Proste! To co bardzo lubimy sprawi nam dużo przyjemności i zdecydowanie korzystnie wpłynie na poprawę humoru. Wizyta u kosmetyczki? A może zakupy? Nie bój się zafundować sobie odrobiny relaksu! Choć praca Opiekunki Osoby Starszej nie należy do najłatwiejszych i czasem może wydawać się, że nie znajdziemy wystarczająco czasu dla siebie, to pamiętajmy jednak, że przysługuje Ci czas wolny. Tę przerwę w sprawowaniu opieki możesz poświęcić temu, co Tobie sprawia przyjemność. Czy będą to zakupy, czy spacer, czy coś innego – to już zależy wyłącznie od Ciebie!

4. RUCH NA ZDROWIE, ALE I DLA SAMOPOCZUCIA!
W naszych poradach często wspominamy o aktywności fizycznej, nie bez powodu – ma ona szerokie spectrum korzyści dla zdrowia. Nie inaczej jest w tym przypadku, sport powoduje, że nasz organizm wydziela endorfiny – hormony szczęścia! Ciężko jest być smutnym po udanym treningu, czy po spacerze. Praca Opiekunki Osób Starszych stanowi przede wszystkim do swego rodzaju wysiłek fizyczny, pomimo tego warto jednak znaleźć chwilę czasu na te aktywności, które nas uspokoją i będą działały odprężająco – spacery, rozciąganie, jazda rowerem, to wszystko jest dobrym wyborem.

5. ŁAP SŁOŃCE!
Kontakt z naturą to jeden z najlepszych sposobów na poprawę humoru! Myślałaś o górach, albo wycieczce do lasu, gdy czułaś się źle? To nasz organizm w takich momentach podpowiada nam, że będzie to idealne rozwiązanie. Świeże powietrze, cisza, słońce, które uzupełnia naszą witaminę D, sprawią, że poczujemy się lepiej! Pracując jako Opiekunka Osób Starszych z pewnością korzystne będzie dla Ciebie to, gdy poświęcisz nieco czasu na to, by wyjść z domu i spędzić kilka chwil na zewnątrz.

6. OTACZAJ SIĘ TYM CO POZYTYWNE
Rozmawiaj z ludźmi mającymi dobre poczucie humoru, otaczaj się tym co przywołuje na myśl pozytywne skojarzenia, odważ się robić to, czego wcześniej się bałaś – może taniec, albo jakaś krótka wycieczka?

7. JEDZ TO, CO POPRAWIA HUMOR
Czekolada i wszystko co ma kakao to świetny wybór, ale to nie jedyne takie propozycje! Do listy dodać wystarczy wszystko co zawiera magnez, witaminy z grupy B, witaminę C, tryptofan, np. banany, kasze, makarony, orzechy, pomarańcze, pomidory czy kawę