Profesja Opiekunki Osób Starszych należy do tych niezwykle odpowiedzialnych. Wymaga licznych kwalifikacji, odpowiedniego nastawienia do życia oraz stabilności emocjonalnej, gdzie – szczególnie o te ostatnie dwie cechy bardzo trudno, gdy sami sobie “strzelamy w kolano” i sabotujemy własny nastrój przez wybieranie nieodpowiednich rozwiązań lub szkodliwe nawyki. Bardzo często, to właśnie te niekoniecznie korzystne dla nas zachowania, są tymi najwygodniejszymi, które powielamy najczęściej! Zmiana nawyków na bardziej pozytywne, nie tylko wpłynie pozytywnie na nasz nastrój, zdrowie, ilość energii, ale także na kwestie finansowe czy relacje międzyludzki – także te dotyczące naszego Podopiecznego! Jakie nawyki warto więc wprowadzić, tudzież zmienić?

JEDZ ŚNIADANIA

Niby każdy o tym wie, a jednak w sytuacji kiedy się spieszymy rezygnujemy w pierwszej kolejności właśnie z… śniadania, bo przecież przyjemniej jest pospać te 20-30 minut dłużej. Szczególnie częste jest to u Opiekunek Osób Starszych, które bardzo skrupulatnie podchodzą do swoich obowiązków – w tym do porannej toalety Seniora. Warto jednak nie omijać śniadania. Głodny organizm – a szczególnie tuż po przebudzeniu – staje się nerwowy i nieefektywny. To wtedy najczęściej popełniamy rażące błędy, mówimy o jedno sławo za dużo lub wykonujemy nasze zadana mało skutecznie i znacznie wolniej. Ponadto jesteśmy rozdrażnieni i w takim stanie trudno o to, by reszta dnia była lepsza. Wniosek jest jeden – nie omijaj śniadań, a jeśli wiesz, że nie zdążysz nic przygotować, to postaraj się przygotować koktajl (nawet wieczorem). Innym rozwiązaniem jest oczywiście pobudka nieco wcześniej rano ale o tym piszemy poniżej.

ZAMIAST WINDY WYBIERZ SCHODY

Jest winda więc po co się będę męczyć? To częste myślenie, ale jakże niekorzystne dla naszego zdrowia, a w szczególności dla pleców i nóg. Spacer po schodach, a właściwie jakakolwiek forma dodatkowej aktywności fizycznej, znacząco poprawia naszą kondycję, a co za tym idzie, działa pozytywnie na nasze zdrowie oraz nastrój. Poza tym, taki ruch sprawia, że nasze kości i mięśnie dłużej zachowają swoją naturalną sprawność. Ten przykład można zastosować do wielu innych sytuacji w życiu.

DO SKLEPU WCHODŹ NAJEDZONA

Sprawdzono i to faktycznie działa. Pod wpływem głodu jesteśmy skłonni kupić produkty niezdrowe lub takie, których później w ogóle nie tkniemy, często znacznie za nie przepłacając. Najlepszym rozwiązaniem jest robienie listy zakupów i konsekwentne trzymanie się jej. Warto również zjeść coś przed zakupowym maratonem.

ZACZNIJ DOBRZE DZIEŃ

Otwórz okno, rozciągnij się, wyjdź na spacer, dotleń mózg, weź zimny prysznic – te czynności sprawią, że zaczniesz dzień w pełni energii, pobudzona do działania i odpowiednio przygotowana na nadchodzące wyzwania. Po przebudzeniu sięgnij także po szklankę wody z cytryną, która nawodni Twój organizm! Ten nawyk polecamy szczególnie Opiekunkom Osób Starszych. Potrafi znacząco poprawić humor już od rana.

CZYTAJ

Najlepiej sięgaj po książki, które będą Cię czegoś uczyć. W dobie wszelkich rozpraszaczy i programów telewizyjnych – powiedzmy delikatnie – niskiej jakości, książki stanowią prawdziwy skarb, dzięki któremu będziemy w stanie spojrzeć na życie głębiej, lepiej rozumiejąc zasady w nim panujące oraz możliwości jakie oferuje.

MYŚL POZYTYWNIE

O tym pisaliśmy już sporo, ale przypomnimy tak krótko – fizycy kwantowi przekonują, że myśl jest energią, która potrafi wpływać na nasze otoczenie. Z pewnością nieraz czułaś, że pewna osoba będzie dla Ciebie miła i przyjemnie będzie ją poznać, a w innym przypadku, z pewnością natknęłaś się na kogoś, co do kogo czułaś, że lepiej unikać. To właśnie ta energia, osoby pozytywne przyciągają do siebie to co dobre, szczęście im sprzyja więc warto przestać się dołować oraz narzekać na życie!

SŁUCHAJ MUZYKI CODZIENNIE

Takiej jaką lubisz najbardziej. Muzyka nastraja, dotlenia, dodaje energii. Nie bez powodu muzykoterapia cieszy się tak olbrzymią popularnością.

WSTAWAJ WCZEŚNIE RANO

Choć zwykło się dzielić ludzi na “skowronki oraz sowy”, to jednak trudno nie zgodzić się z faktem, iż jest coś takiego we wczesnym wstawaniu, że człowiek staje się bardziej produktywny. Przyjrzeli się temu także uczeni, którzy udowodnili, że pobudka we wczesnych godzinach porannych sprzyja naszej efektywności znacznie bardziej niż wychodzenie spod kołdry w okolicach godzin południowych. Za zjawisko to odpowiedzialny jest hormon melatonina, który reaguje na rodzaj światła i uruchamia w naszym organizmie odpowiednie procesy – innymi słowy – “sowy” nie mają biologicznego, ani praktycznego uzasadnienia. Jeśli masz problem ze wczesnym wstawaniem, to nie próbuj od razu pobudki o godzinie 6:00, spróbuj stopniowo budzić się coraz wcześniej.

KWESTIONUJ SWOJE MYŚLI

Wszyscy mamy tendencję do uznawania swojego sposobu myślenia oraz postrzegania rzeczywistości jako jedynej słusznej i prawdziwej wiedzy. To właśnie przez pryzmat tak wyrobionych przekonań dochodzi do wojen, upadków firm, rozwodów, czy niepotrzebnych kłótni na forach dyskusyjnych, a przecież rozwiązanie jest dosyć proste – wystarczy, przynajmniej raz w tygodniu, zastanowić się nad tym, czy nasze postępowanie, poglądy są słuszne. Warto odnieść je wszystkie do przekonań panujących w naszym otoczeniu oraz spróbować zrozumieć osoby, które na co dzień są blisko nas.

TO CO NAJTRUDNIEJSZE WYKONUJ RANO

Mamy tendencję do odkładania zadań, które wykonujmy niechętnie. Tymczasem, to właśnie rano, zaraz po przebudzeniu, mamy najwięcej energii – w sam raz, by zająć się tym czymś, co sprawia nam najmniej radości, a jest niestety ważne do wykonania. Możesz mieć pewność, że jeśli takie zadania zaczniesz wykonywać jako pierwsze i dostatecznie wcześnie, to bardzo szybko z nimi się uporasz.

ZASADA 2 MINUT

To proste – wszystkie te czynności, które zajmą Tobie dosłownie chwilę, wykonuj od razu. Nie planuj ich na później, nie odkładaj, nie czekaj na dobry moment – zwyczajnie zabierz się za nie, kiedy tylko dowiesz się, że trzeba je wykonać. Część z nich może być ważna i ograniczona terminem wykonania, część może być mało istotna, ale odłożona na później może urosnąć i pociągnąć za sobą mało przyjemne konsekwencje.

PLANUJ CO ZJESZ

Choć dziś wiemy, że spożywanie pięciu posiłków dziennie, co trzy godziny, nie ma żadnego wpływu na zdrowie, to jednak takie podejście ma także kilka plusów. Jednym z nich jest fakt, iż regularność sprawia, że wcześniej myślimy o tym, co zjemy. Takie podejście sprawia, że wybieramy produkty zdrowsze, spożywamy potrawy smaczniejsze i czujemy się lepiej nasyceni, a przy tym, przygotowujemy danie w odpowiednim czasie, unikając głodu. W sytuacji, gdy będziemy czuli głód, jesteśmy skłonni wybrać mniej zdrowe przekąski, czy zjeść coś bardzo szybko, byle tylko pozbyć się tego wstrętnego uczucia.

ZRÓB SOBIE DZIEŃ OFFLINE

Raz na tydzień lub raz na dwa tygodnie odłącz się od sieci. Dzięki temu będziesz mogła skupić się na swoich pasjach, przemyśleniach i przede wszystkim – na bliskich Tobie osobach!

Piotr Szewczyk