Jak zaaklimatyzować się w nowym miejscu pracy?
Jeśli spytać, by każdą Opiekunkę Osób Starszych o najbardziej stresujący moment w pracy, to z całą pewnością większość zapytanych, wymieniłaby pierwsze dni spędzone w nowym miejscu. Rozłąka z rodziną, wiele niewiadomych, nowi ludzie, a nawet różnice kulturowe – to wszystko może wprowadzić w zakłopotanie i znacząco utrudnić nam codzienne funkcjonowanie w pracy. Co w takim razie zrobić, by jak najszybciej zaaklimatyzować się w nowym otoczeniu?
1. Wiele Opiekunek Osób Starszych zastanawia się nad tym, co zabrać ze sobą do Niemczech. Z naszej strony przede wszystkim polecamy to, by już w fazie pakowania się do wyjazdu pomyśleć o rzeczach, które będą przywoływały nam wspomnienia z naszego domu. Ulubiony kubek czy zdjęcia rodziny, to z całą pewnością bardzo dobry wybór. Nasze prywatne rzeczy znacząco pomogą nam zaaklimatyzować się w nowym miejscu, a przy tym sprawią, że chociaż trochę poczujemy się jak w domu.
2. Zadbaj o to, by dobrze poznać podopiecznego oraz jego rodzinę. Pamiętaj, że bardzo ważne jest pierwsze wrażenie, dlatego już podczas pierwszego spotkania zadbaj o uśmiech oraz o przekazanie kilku informacji o sobie. Rozeznaj się także w stosunkach oraz sytuacji panującej w rodzinie seniora. Dowiedz się czego wymaga od Ciebie rodzina podopiecznego, a także ustal warunki swojej pracy. Takie rozwiązanie sprawi, że na miejscu będziesz czuła się pewniej, a rodzina, jak i sam senior, z pewnością docenią Twoje zaangażowanie!
3. Zbierz jak najwięcej informacji o miejscu pracy! Najłatwiej zrobisz to rozmawiając ze swoją poprzedniczką. W Adiutor dbamy o to, by każda nowa Opiekunka przyjechała na miejsce pracy jeszcze w trakcie pobytu Jej zmienniczki, tak by Ta mogła przekazać Jej jak najwięcej przydatnych informacji. Jeśli nie masz takiej możliwości w swojej firmie, to poproś o numer telefonu do poprzedniczki, lub poproś rodzinę o to, by opowiedziała Ci dokładnie o tym, gdzie znajdziesz najpotrzebniejsze rzeczy, pomieszczenia, miejsca w okolicy, jak również to co najistotniejsze w kontekście opieki nad podopiecznym.
4. Poznaj okolicę. Nic tak nie pomaga poczuć się lepiej w nowym miejscu, jak poznanie okolicznych terenów. Niezależnie od tego, gdzie pracujesz, to warto poświęcić nieco więcej czasu wolnego na to, by urządzić sobie dłuższy spacer po okolicy. Wiedza o położeniu sklepu, przystanku, najbliższego lekarze i wielu innych istotnych punktów, z pewnością sprawi, że miejsce będzie dla Ciebie przyjemniejsze.
5. Utrzymuj kontakt z rodziną i znajomymi. Przed wyjazdem do pracy w charakterze Opiekunki Osób Starszych, dowiedz się czy na miejscu jest dostęp do internetu. To znacznie ułatwi sprawę, gdyż możliwość obserwowania znajomych, jak i kontakt z nimi za pośrednictwem Messenger lub Skype, z pewnością pomoże Ci poczuć się lepiej i zniweluje poczucie rozłąki. Jeśli na miejscu nie ma dostępu do internetu, to koniecznie zadbaj o to, by wykupić odpowiedni pakiet – w tej sprawie możesz również skonsultować taki zakup z pracownikami firmy. Pamiętaj także, że już od jakiegoś czasu połączenia, czy wiadomości tekstowe kosztują tyle samo, co połączenia krajowe więc jeśli nie jest potrzebny Ci internet, a chcesz utrzymywać stały kontakt z najbliższymi, to masz również taką możliwość prowadzenia rozmowy.
Piotr Szewczyk