Niedługo wyjeżdżasz na pierwsze zlecenie do pracy jako Opiekunka Osób Starszych? Być może po dłuższej współpracy zmieniasz miejsce zatrudnienia… Zastanawiasz się, jak będzie na zleceniu? W jaki sposób ułoży się Wasza relacja opiekuńcza? Co może zrobić Opiekunka Osób Starszych, aby zyskać zaufanie seniora?
Poświęcanie czasu na poznanie podopiecznego.
Budowanie pozytywnej relacji podopieczny-opiekun ma ogromny wpływ na codzienne doświadczenia, samopoczucie i współpracę obu stron. Jak w przypadku każdej nowej relacji, zarówno opiekun, jak i pacjent potrzebują czasu, aby się poznać i poczuć się w swoim towarzystwie komfortowo. Doświadczeni opiekunowie znają i rozumieją początkowy proces nawiązywania kontaktu z pacjentem. Zdają sobie sprawę, że zwrócenie się do kogokolwiek o pomoc może być bardzo trudną sytuacją, zwłaszcza jeśli chodzi o indywidualną opiekę. Jednak zachowując cierpliwość i dając czas podopiecznemu, możecie zbudować zaufanie i pozytywną relację opiekuńczą.
Komunikuj się w sposób jasny, ale z szacunkiem.
Komunikacja jest najważniejszą częścią każdej relacji. Dobra komunikacja może pomóc w spełnieniu oczekiwań, lepszym zrozumieniu potrzeb podopiecznego i zdobyciu zaufania podczas zapewniania odpowiedniej opieki. Zawsze bądź otwarty na zadawanie pytań, zwracaj uwagę na reakcje i dostosowuj stylu opieki, do podopiecznego.
Szanowanie prywatności.
Jeśli podopieczny prosi o prywatność, zawsze szanuj jego potrzebę. Dzięki temu podopieczny poczuje, że zachował pewną formę niezależności. Zamiast więc obrażać się, spróbuj postawić się na jego miejscu i zrozumieć, dlaczego prosi o więcej przestrzeni.
Wyznaczanie granic.
Wyznaczanie granic może również sprawić, że relacja opiekuńcza pozostanie pełna szacunku, pozytywna i profesjonalna. Porozmawiaj z członkami rodziny i podopiecznym, aby zrozumieć, jakich granic powinieneś respektować.
Informuj o pojawiających się problemach.
To naturalne, że w trakcie sprawowania opieki pojawiają się wyzwania. Kiedy tak się stanie, ważne jest, aby poświęcić trochę czasu na konsultację z członkami rodziny, aby rozwiać wszelkie wątpliwości. Im szybciej problemy zostaną rozwiązane, tym szybciej sytuacja wróci do normy. Kluczem do utrzymania dobrych relacji między podopiecznym a opiekunem jest utrzymywanie komunikacji także z jego rodziną. Pamiętaj, aby w razie problemów powiadomić swojego opiekuna kontraktu. Ktoś z dystansem emocjonalnym, z pewnością pomoże znaleźć rozwiązanie danej sytuacji.
Bądź konsekwentny i dotrzymuj danego słowa.
Konsekwentne działanie buduje przewidywalność, co jest szczególnie ważne w przypadku osób starszych. Jeżeli opiekunka mówi, że coś zrobi, powinna to zrealizować. Takie zachowanie pokazuje, że jest osobą godną zaufania.
Bądź cierpliwy.
Czasami zbudowanie zaufania wymaga czasu. Opiekunka powinna być cierpliwa, nawet jeżeli początkowo spotyka się z nieufnością czy oporem. Każdy ma prawo do złych dni, a zrozumienie tego i niebranie tego do siebie jest ważne w pracy opiekuna osób starszych.
Zachowuj się profesjonalnie, jednak nie zapominaj o ludzkim podejściu.
Profesjonalizm nie wyklucza ciepła i ludzkiego podejścia. Opiekunka, która jest kompetentna i jednocześnie potrafi okazać zainteresowanie osobą, którą się opiekuje, zdobywa zaufanie poprzez pokazanie, że zależy jej nie tylko na wykonywaniu swoich obowiązków, ale również na dobrostanie emocjonalnym seniora.
Zaufanie pomiędzy opiekunem a osobą starszą nie rodzi się z dnia na dzień. To proces, który wymaga czasu, cierpliwości i konsekwentnego okazywania zrozumienia, szacunku i profesjonalizmu. Dzięki zbudowaniu pozytywnej relacji opiekuńczej zarówno podopieczny, jak i opiekun będą czuli się komfortowo w swoim towarzystwie. Zastanawiasz się nad podjęciem pracy jako opiekunka osób starszych w Niemczech? Zapoznaj się z naszymi ofertami pracy.